ד"ר אלעד לאור מסביר – מה ההבדל בין בדיקות הקורונה השונות?

לקורונה קיימות מספר בדיקות, אך הבדיקה העיקרית שיכולה לזהות האם אדם חולה או נשא של וירוס הקורונה, היא בדיקת הPCR באמצעות מטוש המוכרת לכולנו. לאחרונה נכנסה בדיקה נוספת – הבדיקה הסרולוגית. 

מה ההבדל בין הבדיקות?

ד"ר אלעד לאור עונה: "SARS-CoV-2 הוא זן של נגיף RNA ממשפחת נגיפי הקורונה. לאחר שאדם נדבק בקורונה, הווירוס נמצא בגופו, וגם בהפרשות האף שלו והפה שלו. בדיקת המטוש מתבצעת על ידי לקיחת דגימה מהאף ומהפה של האדם הנבדק. בתוך מכשיר הPCR יש אנזים מיוחד, שיודע לשכפל רק קוד גנטי ספציפי – את הקוד הגנטי של הווירוס. הדגימה נכנסת למכונה, וזו משכפלת את החומר הגנטי של הווירוס שוב ושוב. כך מגלים האם החומר הגנטי קיים בהפרשות של הנבדק".

ואם הנבדק לא חולה?

ד"ר לאור מסביר: "אם לא היה קיים החומר הגנטי של הווירוס בהפרשות אז המכונה לא תשכפל שום דבר והבדיקה תצא שלילית. זו הסיבה שבדרך כלל התוצאות מתקבלות לאחר מספר שעות. לעתים עקב העומס במעבדות, קבלת התשובות יכולה להתארך יותר". ד"ר אלעד לאור ממשיך: "הבדיקה אינה מושלמת. אחת הבעיות היא שאם הדגימה לא נלקחה כראוי, הבדיקה תצא שלילית. אפשרות נוספת היא שאדם הוא נשא של הווירוס, אך כמות הווירוס שנמצאת אצלו בהפרשות קטנה, ולכן הוא יצא שלילי למרות שהבדיקה נלקחה כראוי".

מהי הבדיקה החדשה?

"בחודשים האחרונים התפתחה בדיקה חדשה – הבדיקה הסרולוגית", מסביר הרופא. "כאשר וירוס או חיידק חודרים לגוף שלנו הוא מעוררים את מערכת החיסון. אחת הדרכים שבה הגוף מתמודד כנגד פולשים הוא על ידי ייצור מולקולות הנקראות נוגדנים. הנוגדנים הם ייחודיים כנגד הווירוס הספציפי הזה והם עוזרים לגוף לנטרל אותו. הבדיקה הסרולוגית היא בעצם בדיקת דם, שבודקת האם יש לאותו נבדק נוגדנים כנגד הווירוס".

מהם חסרונות הבדיקה?

"לכאורה, הבדיקה הזו הרבה יותר טובה מבדיקת הPCR, כי היא לא תלויה במטוש או בהפרשות של הנבדק. אך היא בעייתית מכיוון שהגוף שלנו לא מייצר נוגדנים בכמות מספקת מיד עם ההדבקה, אלא רק לאחר מספר ימים. לעתים עוברים מספר ימים או שבועות עד שמתקבלות תוצאות מהבדיקה, והאדם יכול בינתיים להדביק אנשים אחרים. מכיוון שהנוגדנים נשארים גם לאחר שהמחלה עוברת, בדיקה זו יכולה לאבחן גם אנשים שנדבקו בעבר ועדיין יש להם נוגדנים. זה יתרון גדול של הבדיקה לעומת הPCR. באותה נשימה, מדובר גם בחיסרון של הבדיקה, משום שהיא לא יכולה להגיד לנו האם האדם מדבק או לא, בניגוד לבדיקת הPCR", חותם ד"ר אלעד לאור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.