ד"ר אלעד לאור מסביר: איך מתבצעת הבדיקה לקורונה, ולמה היא בעייתית?

אנחנו ממשיכים לעדכן אתכם במידע רפואי ופרשנות מיוחדת על מגפת הקורונה, שנקראת גם COVID-19 בשפה המקצועית. הפעם ד"ר אלעד לאור מסביר כיצד מתבצעות הבדיקות לגילוי הקורונה. "כרגע רק 4 מעבדות בארץ מבצעות בדיקה לקורונה, ובימים הקרובים צפויים העובדים במשרד הבריאות להרחיב את כמות המעבדות וכמות הבדיקות שמתבצעת ביום. חשוב להבין כי גם אם יתבצעו עוד בדיקות, לא כל מקרי הקורונה יאובחנו בגלל הבדיקה עצמה. לפי מה שראינו בסין – גם אנשים שבבדיקה נמצאו שליליים לנגיף, בסופו של דבר התבררו כחולים בקורונה (COVID – 19). אבקש להוסיף כי למחלה עצמה כרגע אין תרופה או טיפול מיוחד, ולכן גם אם מישהו אובחן כחולה בקורונה, הטיפול בו יהיה דומה לחולים במחלות ויראליות אחרות (כמו שפעת). החשיבות של הבדיקה היא יותר מניעתית – להכניס את החולים לבידוד – כדי למנוע הדבקה של אנשים אחרים ולמנוע את התפשטות המחלה באוכלוסיה". 

איך מתבצעת הבדיקה?

"אנו יודעים שוירוס הקורונה החדש הוא ממשפחה של וירוסים שגורמים למחלות בדרכי הנשימה בבני אדם, והוא דומה לוירוס שגרם למחלת ה-SARS. הוירוס (SARS-CoV-2) נמצא ברוק ובהפרשות של אנשים חולים, ולכן לוקחים דגימה מהאף ומהפה של אדם החשוד במחלה. לאחר מכן, הבדיקה נשלחת למעבדה, לבדיקה שנקראת RT-PCR, שיכולה לזהות את החומר הגנטי של הוירוס. הדגימה נכנסת למכונה, אשר משכפלת את החומר הגנטי של הוירוס שוב ושוב, וכך מגלים האם החומר הגנטי קיים בהפרשות של הנבדק. בדרך כלל, התוצאות מתקבלות לאחר מספר שעות, אך עקב העומס במעבדות הזמן הזה יכול להתארך יותר", מסביר אלעד לאור

האם הבדיקה היא אמינה?

לדעתו של ד"ר אלעד לאור, במידה והבדיקה היא חיובית, אין ספק שהנבדק היה חולה או נשא של וירוס הקורונה. "הבעיה היא אצל האנשים שהבדיקה יצאה שלילית – שם הבדיקה לא מדויקת. במידה ולא היה מספיק וירוסים בגוף הנבדק או שהדגימה לא נלקחה כראוי  – ייתכן והבדיקה תצא שלילית, אך האדם בכל זאת נושא את הוירוס. אם הנבדק לא הפריש כמות מספקת של וירוס ברוק או בריר מהאף – הבדיקה יכולה לצאת שלילית. אם לא נלקח מספיק רוק מהפה או מספיק הפרשות מהאף – הבדיקה גם יכולה לצאת שלילית". הוא מסביר שהוירוס לא שורד הרבה זמן מחוץ לגוף האדם, ולכן גם אם הדגימה לא מגיעה מספיק בזמן למעבדה, היא יכולה לצאת שלילית. לכן חשוב לזכור – הבדיקה לא מדויקת ב-100% וגם אם יש למישהו תסמינים והבדיקה היא שלילית – יכול להיות שהוא בכל זאת חולה בוירוס הקורונה החדש. 

האם קיימות בדיקות נוספות?

ד"ר לאור טוען שקיימת בדיקה נוספת, "שהיא בדיקת דם אשר בודקת את התגובה החיסונית של הגוף לוירוס. כאשר הגוף נדבק הוא מייצר נוגדנים להילחם בוירוס, ובדיקה זו בודקת את הנוגדנים שנוצרו בגוף. בדיקה נוספת היא בדיקת CT כדי לאבחן, אך זו כוללת בתוכה קרינה בכמות גבוהה ולא פרקטי לבצע אותה לכלל האוכלוסייה". 

ציוץ מעניין של כאן חדשות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.