אלעד לאור עונה – האם קיימת פריצת דרך במציאת תרופה לקורונה?

מאז הופעת וירוס הקורונה החדש הגורם למחלת ה-COVID-19, ניסו רופאים רבים וחברות תרופות רבות למצוא תרופות וחיסון למחלה. אחת התרופות הראשונות שנבדקו הייתה תרופה ישנה למלריה, ובתחילת המגיפה תרופה זו עוררה התרגשות רבה, אך מחקרים אחרונים הראו כי תרופה זו אינו יעילה בקיצור משך המחלה, או בהורדת התמותה למחלה שנגרמת על ידי נגיף הקורונה החדש (Sars-cov-2). כעת התפרסם מחקר חדש היכול להצביע על תרופה אפשרית למחלה. 

ד"ר אלעד לאור מסביר ש"במאמר שפורסם לאחרונה בעיתון המדעי הנחשב New England Journal of Medicine, התפרסם לאחרונה מחקר, אשר בדק האם התרופה Remdesivir אכן עוזרת למחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה. מהי התרופה הזו? ובכן לא מדובר בתרופה חדשה, אלא בתרופה שמוכרת לנו עוד משנת 2009. התרופה הינה תרופה אנטי ויראלית שפותחה במקור לוירוס שגורם למחלת הכבד הפטיטיס C. התרופה לא הוכחה כיעילה כנגד נגיף ההפטיטיס, אך הראתה יעילות כנגד וירוסים אחרים, כמו הוירוס שגרום למחלת האבולה (EBOLA)".

"במחקרים נוספים התרופה הראתה יעילות גם כנגד וירוסים אחרים ולכן החליטו לנסות אותה כנגד וירוס הקורונה החדש. שימוש בתרופות קיימות מקצר מאוד את משך הפיתוח של תרופות חדשות מכיוון שהן כבר נבדקו בניסויים אחרים על בני אדם ונמצא שהן בטוחות יחסית לשימוש", מסביר לאור. 

"במאמר שהתפרסם התפרסמו תוצאות ראשוניות על מחקר שבוצע על 1063 חולי COVID-19. חצי מהחולים קיבלו את התרופה remdesivir למשך 10 ימים, והחצי השני לא קיבל את התרופה וקיבלו פלצבו (כדור שלא מכיל חומר פעיל). המחקר הראה שזמן ההתאוששות היה קצר בחולים שקיבלו טיפול עם התרופה ביחס לחולים שלא קיבלו אותה. זמן ההתאוששות היה בממוצע 11 ימים לחולים שקיבלו את הטיפול לעומת 15 ימים לאלה שלא. המחקר הראה שהיו פחות נפטרים בקבוצת החולים שקיבלה את התרופה. 11.9% מהחולים שלא קיבלו את הטיפול נפטרו כתוצאה מהחלה לעומת 7.1% שנפטרו עם הטיפול. יש לציין שהירידה בתמותה לא הייתה מובהקת מבחינה סטטיסטית", מוסיף אלעד לאור. 

אז מה התוצאות האלה מלמדות אותנו? שייתכן שיש לנו תרופה שיכולה לעזור להתאוששות במחלה וייתכן שהיא אפילו מפחיתה תמותה. כמובן שלא מדובר בתרופת פלא וגם כאשר לוקחים את התרופה, עדיין קיים סיכוי למוות. מדובר כמובן במחקר ראשוני אך לראשונה מאז תחילת המגפה יש לנו תרופה שיכולה לשפר את הסיכויים שלנו כנגד המחלה. ייתכן שתרופה זו בשילוב עם תרופות אחרות תעזור לנו להוריד את התחלואה והתמותה מהנגיף הזה. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.