אלעד לאור מברר – האם וירוס הקורונה נחלש?

בחודש האחרון אנו עדים לתופעה מעניינת הקשורה לוירוס (SARS-CoV) הקורונה החדש הגורם למחלת הCOVID 19. נוצר הרושם כי פחות ופחות אנשים חולים ובמקביל אלו שחולים – חווים תסמינים קלים בלבד. יש ירידה כללית במספר המאושפזים והמונשמים כתוצאה מוירוס הקורונה, אך האם תופעה זו קשורה לשינוי שקשור בוירוס עצמו, או שמדובר בגורמים אחרים כמו הסגר, הריחוק החברתי או אולי אפילו מזג האוויר החם?

ד"ר אלעד לאור מסביר ש "אחד האנשים הבולטים אשר העלה את הסברה כי הוירוס משתנה ונחלש, הוא רופא מצפון איטליה שהיא כידוע אחת המדינות שנפגעו הכי הרבה מוירוס הקורונה החדש. מטאו בסטי, הוא פרופ' למחלות זיהומיות מאוניברסיטת גנואה באיטליה. לפי דבריו הוירוס שאנו רואים היום, שונה מהוירוס שהיה לפני שלושה חודשים. הוא צוטט כאשר הוא אומר ש"רוב החולים שהתקבלו לחדר המיון בחודשים מרץ ואפריל היו חולים מאוד עם כשל נשימתי, הלם, וכשל רב מערכתי. רובם מתו מספר ימים לאחר שהתקבלו למיון. היום – אנחנו לא רואים חולים מסוג כזה. הוא מציין שהוא לא מבסס את דבריו על מחקר או על ממצאים במעבדה, אלא על אינטראקציה שלו עם חולים ועל שיחות שהיו לו עם רופאים אחרים. הוא מציין שהוא אינו יודע האם הוירוס איבד מכוחו או שאולי כמות הוירוס בגוף היא נמוכה יותר". 

האם דבר כזה בכלל אפשרי?

"ובכן, אנו יודעים שוירוסים עובדים שינויים עם הזמן. בדיוק כמו וירוס השפעת שמשתנה כל שנה, ייתכן שוירוס הקורונה החדש גם משתנה. אצל וירוס השפעת אנו מכירים את התופעה, ולכן כל שנה משנים את החיסונים בהתאם לזנים החדשים של הוירוס שנוצרים. לעיתים השינוי הזה יכול לעבוד לטובתו והוירוס נחלש, אך לעיתים ייתכן והוירוס יהפוך ליותר מדביק או יותר קטלני. כל פעם שהוירוס עובר מאדם לאדם הוא עובד שינוי גנטי או מוטציה. במשך הזמן השינויים האלה מצטברים והם משפיעים על היכולות של הוירוס", מציין אלעד לאור.  

 האם יש לנו עדויות חד משמעיות שהוירוס השתנה והוא פחות מסוכן?

"כרגע לא. מספר מומחים מארגון הבריאות העולמי (WHO) התייחסו גם הם לנושא הזה. הם ציינו שכרגע אין עדויות מדעיות שהוירוס אכן נחלש. לפי המידע שיש בארגון הבריאות העולמי הם טוענים שכרגע נראה שגם יכולת ההדבקה וגם החומרה של המחלה נשארו דומות", מספר אלעד לאור.

"הם ציינו שמחקרים גנטיים על הוירוס לא מצאו עדות לכך שהוירוס השתנה באופן משמעותי. לכן עלינו להסיק שכרגע ייתכן וגורמים אחרים השפיעו על הירידה בתחלואה והתמותה מהמחלה, גורמים שאין אנו יכולים להצביע עליהם באופן מדויק. בכל מקרה אנו יודעים היום להתמודד יותר טוב עם המחלה שנגרמת כתוצאה מוירוס זה, וקיימת גם תרופה שמקצרת את זמן המחלה וייתכן ומשפרת את התמותה. ככל שעובר הזמן אנו לומדים יותר ויותר על הוירוס הזה ועל דרכים להתמודד איתו, וגם אם הוירוס נחלש או לא אנו נדע בעתיד כיצד להתמודד איתו בצורה טובה יותר", מסכם אלעד לאור. 

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *