אלעד לאור מסביר: האם נגיף הקורונה גורם לאיבוד חוש הריח והטעם?

ככל שאנחנו למדים יותר על וירוס הקורונה החדש (SARS-CoV-2.) שגורם למחלת ה-COVID-19, אנו מגלים שהתסמינים של המחלה יותר ויותר ייחודיים. אנחנו מכירים את השיעול והחום שהם אופייניים למחלת הקורונה, אך הם נמצאים בהרבה מחלות ויראליות אחרות, המזכירות את מחלת השפעת. ד"ר אלעד לאור טוען כי "אחת מהתופעות המעניינות היא – דיווח של חלק מהחולים על איבוד חוש הטעם והריח בזמן המחלה, תסמין שלא מאפיין בד"כ מחלות ויראליות דומות".

האם התופעה הזו כל כך נפוצה במחלת הקורונה? האם היא ייחודית למחלה זו?

"אובדן חוש הריח מתרחש במהלך הצטננות ובמהלך זיהומים נגיפיים אחרים באף ובגרון. דיווחים שונים מרמזים כי אובדן חוש הריח עשוי להיות אחד מהתסמינים הראשונים של מחלת הקורונה. המידע שיש לנו הוא מוגבל מאוד כרגע, מכיוון שמדובר בתסמין שקשה לבדוק אותו מבחינה אובייקטיבית. מתוך סקר ראשוני שנערך באיטליה בקרב 59 חולים במחלת הקורונה, 34% דיווחו על שינויים בטעם או שינויים בחוש הריח. 19% דיווחו על שינויים גם בטעם וגם בריח. מדובר כמובן במחקר מאוד קטן שלא מלמד אותנו על היקף התופעה, אך ברור כי ממצא זה קיים בחלק מהחולים", מסביר הדוקטור אלעד לאור. 

עקב ממצאים אלה ואחרים חוקרים ניסו לאסוף מידע מתוך 12 בתי חולים שונים ברחבי אירופה. לאחר שנאסף מידע מתוך 417 חולים, התגלה כי התסמינים השכיחים ביותר הם שיעול, כאבי שרירים ואובדן תיאבון. בנוסף רבים דיווחו על כאבים בפנים וגודש באף. מעל ל-80% מהאנשים דיווחו על הפרעת בחוש הריח או הטעם. ב-11.8% מהמקרים של אנשים שחלו בקורונה, שינויים בחוש הריח הופיעו לפני שאר התסמינים.

"גם אצל חולים ללא גודש באף או נזלת היו שינויים בחוש הריח ולעיתים אף אובדן של יכולת ההרחה. התסמינים היו נפוצים יותר אצל נשים מאשר אצל גברים. בעקבות מחקרים אלה ואחרים אנו יכולים להגיד, שאחד התסמינים החשובים שמייחדים את מחלת הקורונה הוא – שינויים בחוש הריח או הטעם. חשוב לציין כי אובדן חוש הריח והטעם קיים גם במחלות ויראליות אחרות, והתסמין הזה אינו ייחודי למחלת הקורונה, אך נראה שבוירוס זה שיעור האנשים המדווחים על תסמין זה, הוא גבוה ביחס לוירוסים אחרים. מה שכנראה ייחודי הוא, שלעתים מופיע התסמין הזה כתסמין ראשוני לפני הופעת שאר התסמינים, ואולי ניתן להשתמש בתסמין זה כאמצעי לאבחן את המחלה, כלומר ללכת להיבדק כאשר מרגישים בשינוי בחוש הטעם והריח", מפרט ד"ר לאור.  

מה שגורם לאובדן חוש הריח והטעם הוא כנראה חסימה של מערות האף על ידי הפרשות מוגברות, נזלת ובצרת בריריות. ייתכן גם שקיים מנגנון אחר של פגיעה בתאי הריח והטעם על ידי הנגיף עצמו. ברוב המקרים לאחר השיפור במחלה והעלמות התסמינים, חוש הריח והטעם חוזרים לתפקד באופן נורמלי. חשוב לציין כי חוש הטעם מושפע מאוד מחוש הריח, ולכן כאשר חוש הריח נפגע אנו עלולים להרגיש גם שינוי בטעם ולכן לא ברור האם יש פגיעה רק בחוש הריח או פגיעה בשני החושים האלה. "למזלנו חוש הריח והטעם חוזרים לתפקד כרגיל ברוב המקרים עם החלמה מהמחלה, ולכן אין צורך לדאוג כאשר מופיע התסמין הזה באנשים החולים בקורונה", מסכם אלעד לאור. 

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *