מחלת הסרטן וסל התרופות לשנת 2019 – מהו הקשר בין השניים?

הוועדה לסל התרופות הכניסה ב-2019 כ-107 תרופות וטכנולוגיות חדשות. כמו בכל שנה, מחצית מתקציב הסל הוקצה לתרופות אונקולוגיות. דוקטור אלעד לאור מסביר, כי "אחד הטיפולים החדשים במחלת הסרטן הוא טיפול האימונותרפיה. התרופות האימונותרפיות מנצלות את העובדה שמערכת החיסון שלנו יכולה לזהות תאים סרטנים ולהשמיד אותם, אך גידולי הסרטן מצליחים לחמוק ממערכת החיסון וכך לגדול ולשגשג".

"התרופות מגייסות את מערכת החיסון, ומסייעות לה לזהות ולהשמיד את תאי הגידול. היתרון בטיפול זה, שהוא מגייס את מערכת החיסון הטבעית של הגוף, ולא משתמש בתרופות כימותרפיות שלהן תופעות לוואי מרובות. חיסרון עיקרי של טיפול זה הוא, שהתרופות האימונותרפיות לא מתאימות לכל אחד, ובד"כ רק שליש מהחולים מגיב לטיפול זה. אם חולה אכן מגיב לטיפול זה, לעיתים הוא יכול לגרום להעלמות המחלה. אחד החסרונות הנוספים של טיפול הזה הוא, שמדובר בטיפול יקר מאוד ועלותה של כל תרופה הוא מאוד יקר", טוען ד"ר לאור.

מהי תרופת אימפינזי (דורבלומאב) שאושרה השנה?

לפי ד"ר אלעד לאור, "אחת הדרכים שבהן תאים סרטניים מצליחים לחמוק ממערכת החיסון, היא על ידי כך שהם מבטאים על פניהם את החלבון PD-L1 הנקשר לחלבון PD-1 על פני תאי מערכת החיסון. ההיקשרות בין החלבונים האלה משחררת סיגנל המונע מהמערכת החיסונית לתקוף את התא. כך למעשה, הגידול חומק ממערכת החיסון הטבעית של הגוף. התרופה חוסמת את חלבון הPDL-1 שנמצא על פני הגידול ובכך מערכת החיסון יכולה לזהות את הגידול ולתקוף אותו. תרופה נוספת שעובדת במנגנון דומה נקראת אופדיבו (ניבולומאב) לטיפול בחולי סרטן כליה בקו טיפול ראשון. התרופה חוסמת את חלבון הPD-1 שנמצא על תאי מערכת החיסון ובכך מערכת החיסון יכולה שוב לגלות את הגידול ולתקוף אותו".

כדאי לדעת, שאחת הטכנולוגיות החדישות שנכללו השנה נקראת CAR-T לטיפול בחולי לימפומה. במסגרת הטיפול לוקחים תאים של מערכת החיסון (תאי T) מהגוף של המטופל ומוציאים אותם. במעבדה מזריקים לתוך התאים האלה גנים חדשים שעברו הינדוס גנטי. "גנים אלה עוזרים לתאי מערכת החיסון לזהות ולהשמיד את תאי הגידול. כדי להחדיר את הגנים לתוך התאים משתמשים בווירוסים לא מסוכנים וכך למעשה הוירוסים עוזרים לנו להילחם בסרטן. לאחר מכן שוב מרבים את התאים במעבדה ומחזירים את התאים לגוף. תאי מערכת החיסון מאתרים את הגידול ונלחמים בו.
מדובר בטיפול חד פעמי אך יקר מאוד, לא פחות מ-1.1 מיליון שקלים, ועקב עלותו של הטיפול, הוא אושר השנה רק ל75 מבוגרים ו8 ילדים", מסכם דוקטור אלעד לאור.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *