מהם היתרונות והחסרונות בביופסיה נוזלית?

מהם היתרונות בביופסיה נוזלית?

לפי ד"ר אלעד לאור, היתרון המרכזי בביופסיה נוזלית הוא ברור –  הוא מאפשר בחינה ובדיקה של הגידול ללא צורך בפעולה פולשנית. דבר זה מהווה יתרון במיוחד בגידולים אשר קיים קושי בביצוע ביופסיה רגילה, כמו גידולים הסמוכים למוח, לבית החזה או גידולי לבלב, והתהליך הכירורגי טומן בחובו סיכונים רפואיים.

אלעד לאור"בנוסף, הגידול משנה את ה-DNA שלו עם הזמן כתגובה לטיפולים הרפואיים. באמצעות הביופסיה הנוזלית ניתן לקבל תמונת מצב עדכנית על החומר הגנטי של הגידול ביחס לניתוח או לביופסיה הראשונה שבוצעה. באמצעות הביופסיה הנוזלית ניתן לקבל מידע "בזמן אמת" על המצב של הגידול לאחר התחלת הטיפולים. לעיתים ניתן לראות אם הגידול פיתח עמידות לתרופה מסוימת או האם תרופה חדשה משפיעה על הגידול. בחלק מהמקרים ניתן לזהות מראש אלו תרופות כימותרפיות, ביולוגיות או אימונותרפיה, הן בעלות השפעה מקסימלית על תאי הגידול האישיים, וכך להשיג טיפול מדויק ויעיל יותר ולא לתת טיפולים שאין להם השפעה על הגידול. הביופסיה הנוזלית גם זולה יותר מאשר ביצוע ניתוח", אומר ד"ר לאור. 

מהם החסרונות של ביופסיה נוזלית?

הקושי העיקרי הוא ביצוע הבדיקה כאשר יש כמות מאוד קטנה של DNA גידולי שמסתובב בזרם הדם. קושי נוסף הוא באיבחון וגילוי של הDNA הגידולי שלעיתים מאוד דומה לDNA  הרגיל של הגוף. "לכן, בדיקה זו יכולה לפספס מוטציות גנטיות אשר לא קיימות בכל התאים בגידול. בנוסף מכיוון שמדובר בבדיקה חדשה עדיין אין הרבה מחקרים בנושא ויש שוני רב בין הבדיקות השונות", מסכם דוקטור אלעד לאור

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *