מהי ביופסיה נוזלית?

לעיתים קרובות יש להתאים את הטיפול לחולי סרטן באמצעות ביצוע ביופסיה מהגידול.  לפי ד"ר אלעד לאור, "ביצוע הביופסיה מאפשר אבחנה של סוג הגידול, ולעיתים בעקבות ביצוע בדיקות גנטיות שונות על הדגימה, הוא מאפשר להתאים טיפול ייחודי למטופל, שייתכן ויציל את חייו. בשנים האחרונות נפוצות בדיקות גנטיות רבות, הנועדו להתאים לכל מטופל טיפול ייחודי. כדי לקחת דגימה מהגידול, לעיתים נדרש המטופל לעבור ניתוח או בדיקה פולשנית אחרת שיכולה לעיתים לסכן את חייו".

בשנים האחרונות התפתחה בדיקה חדשה המכונה "ביופסיה נוזלית", אשר מאפשרת לקחת דגימה מהגידול באמצעות דגימת דם פשוטה, ללא צורך בהליך פולשני. 

מהי ביופסיה נוזלית?

"הגידול מפריש תאים ומקטעי DNA גידוליים לתוך זרם הדם כל הזמן. תאים אלו  מכילים DNA אשר שונה מהDNA הרגיל שנמצא בגוף, אך הוא נמצא בכמות קטנה יחסית בדם ולכן קיים קושי למצוא אותם", אומר דוקטור אלעד לאור. 

יש מספר סוגים של ביופסיה נוזלית: 

  1. ביופסיה נוזלית למקטעי DNA –  מקטעים אלו, המייצגים למעשה את התוכן הגנטי של רקמת הגידול, מכונים DNA) ctDNA מומס ממקור גידולי = circulating tumor DNA). בשנים האחרונות עם התקדמות הטכנולוגית אנו יכולים לגלות את הDNA הזה בבדיקת דם ולבצע עליו איבחונים גנטיים שונים על מנת להתאים את הטיפול בגידול.
  2. ביופסיה נוזלית שבודקת את התאים הגידוליים (CTC=  circulating tumor cellsׂ)
  3. ביופסיה נוזלית לאקסוזומים – בודקת מקטעים גנטיים אחרים כמו RNA. 
Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *