האם החיסון של פייזר מסוכן לנשים בהריון? אלעד לאור עם התשובה

לאחרונה מספר נשים בהריון חלו בקורונה ומצבן הדרדר מאוד. ריבוי אירועים אלה גרם למשרד הבריאות להוציא הנחייה הממליצה לנשים בהריון להתחסן כנגד וירוס הקורונה, בניגוד להמלצות שניתנו לפני מספר חודשים. העדכון האחרון בנושא מציין כי בטרימסטר הראשון דווקא מומלץ לנשים לא להתחסן, למעט נשים עם מחלות רקע המהוות גורמי סיכון למחלה קשר יותר.

מדוע הומלץ בהתחלה לא לחסן נשים בהריון?

ד"ר אלעד לאור עונה: "הניסויים שביצעה חברת פייזר לא כללו נשים בהריון, ולכן לא ניתן היה לדעת מהי השפעת החיסונים עליהן. עקב חוסר במידע הוחלט בהתחלה להמליץ שלא לחסן נשים בהריון, בדיוק כפי שהומלץ לא לחסן ילדים מתחת לגיל 16". 

"לאור מנגנון הפעולה של החיסון, שאינו גורם למחלה ואינו משנה את הקוד הגנטי של המאחסן, סביר להניח שאין שום סכנה בחיסון נשים בהריון, אך כמובן שלא ניתן להיות בטוחים ב100%. בעקבות רמת התחלואה הגבוהה עם הסיכון לנשים הרות מהמחלה, אין מניעה מחיסון נשים המתכננות הריון, נשים הרות או מניקות". 

מה אנחנו יודעים עד כה?

"כרגע יש לנו מידע תצפיתי בלבד על נשים בהריון או מניקות, שהתחסנו ברחבי העולם", אומר אלעד לאור. "אין לנו שום דיווחים על השפעה מיוחדת של החיסון על נשים בהריון, והרושם הוא שתופעות הלוואי דומות לתופעות הלוואי בנשים שאינן בהריון".

"למרות זאת, אנו יודעים שנשים בהריון שחלו בקורונה נמצאו בסיכון מוגבר לפתח מחלה קשה יותר, ויש אפשרות שמחלת הקורונה גורמת ללידה מוקדמת או להפלה. מכיוון שהסיכון למחלה גובר על הסיכון של תופעות לוואי מהחיסון, ההמלצה היא כן לחסן נשים בהריון או נשים מניקות". 

מדוע יצאה אזהרה שלא לחסן נשים בטרימסטר הראשון?

"הטרימסטר הראשון הוא תקופה בה העובר פגיע ביותר לגורמים חיצוניים. לכן, כדי להיות בטוחים שלא גורמים נזק לעובר, ההמלצה היא לא לחסן בטרימסטר הראשון. חשוב להדגיש כי אין שום עדויות שהחיסון גורם לפגיעה בטרימסטר הראשון, וההמלצה לא לחסן נשים אלו היא על מנת לנקוט בזהירות יותר. ברגע שיותר ויותר נשים בהריון יחוסנו, יהיה לנו מידע רב יותר על השפעות החיסון על נשים בהריון". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.