ד"ר אלעד לאור עונה – מהו מקדם ההדבקה?

לאחרונה אנו שומעים שוב ושוב על מקדם ההדבקה ועל האיומים בסגר כתוצאה מעלייה במקדם.

מהו המקדם הזה וכיצד הוא מחושב?

ד"ר אלעד לאור מסביר: "מקדם ההדבקה הוא מספר המציין כמה אנשים בממוצע אדם אחד מדביק. כלומר, אם מקדם ההדבקה, שנקרא גם מדד ההתרבות, הוא 4, המשמעות היא שאדם אחד מדביק בממוצע ארבעה אנשים. משתמשים באות R לסימון מקדם ההדבקה, שהיא קיצור של המילה התרבות (Reproduction)".

"אם מקדם ההדבקה הוא אחד ומעלה, זה אומר שהנגיף מתפשט והתחלואה במגמת עלייה. לעומת זאת, אם מקדם ההדבקה קטן מאחד, אז ההתפשטות במגמת ירידה והמגפה נבלמה. אם מקדם ההדבקה הבסיסי גדול מ-1, מספר החולים גדל בקצב מעריכי (אקספוננציאלי); אם מקדם ההדבקה קטן מ-1 המחלה נשלטת ומספר החולים הכולל יהיה קטן", אומר אלעד לאור. "אנו רואים שבכל פעם שפותחים את הסגר, מקדם ההדבקה עולה ועולה ומתקרב לאחד, וזה מרמז לנו על המגמה של המגפה".

כיצד ניתן להוריד את ה-R?

"שתי הדרכים העיקריות הן בידוד וחיסון. כרגע אין לנו חיסון, ולכן הדרך העיקרית היא בידוד החולים והנשאים". 

כיצד מחשבים את מקדם ההדבקה? 

אלעד לאור עונה: "אין דרך למדוד ישירות את R, ולכן משתמשים בהערכה. מחלקים את מספר המאומתים של השבוע במספר המאומתים של השבוע שעבר ומעלים את המספר בחזקת 4/7. זה הזמן הממוצע שלוקח לאדם להדביק מישהו אחר מרגע שהוא נדבק. הבעיה היא שהנתון של המאומתים מושפע גם מכמות הבדיקות, ולכן הנתון הזה לעולם לא יהיה מדויק. אם לא נבדוק מספיק אנשים, לא נמצא הרבה מאומתים וכך נקבל תוצאה שגויה של R". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.