ד"ר אלעד לאור מסביר – האם נגיף הקורונה גורם לשבץ מוחי בצעירים?

כל יום שעובר אנו למדים יותר ויותר על וירוס הקורונה החדש (Sars-cov-2) שגורם למחלת הCOVID-19. כולנו כבר מכירים את המחלה הנשימתית שדומה בהתחלה למחלת השפעת, אך יכולה לגרום בהמשך לאי ספיקת נשימתית, קריסת מערכות ואפילו מוות. שמענו גם על מקרים שבהם הוירוס יכול לערב איברים אחרים ולגרום לעיתים לדלקת בלב. ד"ר אלעד לאור מסביר כי "לאחרונה התפרסם מאמר בעיתון המדעי הנחשב  New England Journal of Medicine בו מתארים רופאים שעובדים בניו יורק מקרים של שבץ מוחי בחולים צעירים החולים בוירוס הקורנה החדש".

"במאמר, טוענים שנגיף הקורונה החדש פגע בארה"ב ובמיוחד בניו יורק בצורה קשה מאוד. נכון לעכשיו יש כ13,000 הרוגים בעיר ניו יורק בלבד והמספר הזה צפוי לעלות עוד ועוד. רופאים בניו יורק מדווחים על חמישה מקרים של אירועים מוחיים בצעירים במשך תקופה של שבועיים. מדובר באנשים צעירים מגיל 50. חשוב להזכיר כי שבץ מוחי היא מחלה שאינה נפוצה כל כך בגיל הזה, ורק לשם השוואה בשנה שעברה, בתקופה דומה של שבועיים היו 0.73 חולים צעירים עם שבץ מוחי (כלומר פחות מחולה אחד לשבועיים). לכל החולים היה שילוב של תסמינים נוירולוגים וכולם היו חיוביים לוירוס הקורונה החדש", מספר אלעד לאור.  

מה קורה במקור הנגיף, ווהאן?

כאשר אנו מסתכלים על מחקר שבוצע בווהאן אשר בסין (המקום בו התפרץ הוירוס לראשונה) אנו רואים שבערך 5% מהחולים בקורונה התייצגו עם תסמינים המתאימים לשבץ, אך היה מדובר בחולים מבוגרים שהצעיר ביניהם היה בן 55. יש לציין כי מספר מקרי שבץ דווחו גם במגיפת ה-SARS בשנת 2004, שהוא וירוס מאותה המשפחה של נגיף הקורונה החדש. 

"חלק מהרופאים מאמינים כי הוירוס גורם לקרישתיות יתר, ובכך גורם להיווצרות של קרישים במקומות שונים וגם במוח. מחקר נוסף שבוצע בהולנד בדק 184 חולים ביחידה לטיפול נמרץ עם דלקת ריאות כתוצאה מוירוס הקורונה החדש. המחקר הזה מצא כי כמעט שליש מהחולים סבלו מאירועים של קרישתיות יתר שגרמו לחסימת כלי דם במקומות שונים בגוף (בעיקר בריאות).  אנחנו רואים כי דברים רבים שאנו לא יודעים בקשר לוירוס הקורונה החדש ולכן אנו זקוקים לעוד מחקרים בנושא. הנקודה החשובה היא שבמקרה שמופיעים תסמינים נויורלוגים המחשידים לשבץ (כמו דיבור לא ברור, בלבול, אסימטריה בפנים, בעיות בראייה או בעיות בהליכה) יש ללכת בהקדם האפשרי לחדר המיון על מנת לקבל את הטיפול המתאים", מסכם ד"ר לאור. 

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *