ד"ר אלעד לאור בודק: האם תרופה ישנה וזולה היא תרופת הפלא לקורונה?

האם יכול להיות שקיימת תרופה בשוק, שיכולה לעזור בהתמודדות מול הנגיף שמסרב לעזוב אותנו ואת העולם? וירוס הקורונה החדש הגורם למחלת ה-COVID 19 גרם לאלפי מדענים מרחבי העולם לנסות להתגייס ולמצוא תרופה למחלה. חלק מהמחקרים מתמקדים במציאת חיסון או במציאת טיפול חדשני, אך מחקר חדש שהתפרסם בימים האחרונים, מצביע על כך שייתכן ותרופה ישנה וותיקה עוזרת במלחמה במחלה.

ד"ר אלעד לאור מסביר כי "מחקר של אוניברסיטת אוקספורד מצא כי התרופה דקסמתזון הצליחה להפחית משמעותית את תמותת המונשמים ואת אלה המחוברים לחמצן".

מהי התרופה הזו?

"ובכן, זו תרופה מאוד נפוצה שככל הנראה השתמשתם בה או בתרופות דומות לה פעם אחת בחייכם. מדובר בתרופה ממשפחת הסטרואידים, תרופה אשר ניתנת למצבי דלקת ואלרגיה רבים כמו אסטמה ומחלות כליה ומפרקים שונות", מציג ד"ר אלעד לאור. "מדובר באחד המחקרים הגדולים ביותר בעולם שמתבצע על הקורונה – מחקר בריטי הנקרא RECOVERY. מחקר זה בדק מספר רב של תרופות ואחת מן התרופות האלה היא דקסמתזון במינון נמוך".

"החוקרים בדקו נתונים מ-2,100 מטופלים שקיבלו את התרופה, והשוו את הממצאים ל-4,321 מטופלים שלא קיבלו אותה. בחולים מונשמים, הצליחה להפחית התרופה את סיכון התמותה בשליש, ובחולים עם חמצן הפחיתה את התמותה בשיעור של 20%. לא נצפתה יעילות של התרופה בחולים לא מונשמים או בחולים ללא תמיכת חמצן. לפי הנתונים האלה ניתן למנוע מוות אחד על כל 8 חולים מונשמים ועל כל 25 חולים אשר מקבלים חמצן. לפי החוקרים הבריטים, אם היו נותנים את התרופה הזו בתחילת המגיפה אז כ-5,000 אנשים שנפטרו מקורומה יכלו להינצל רק בבריטניה", אומר אלעד לאור.

אחת ההשערות הנפוצות היא שוירוס הקורונה גורם לתגובה חיסונית מוגברת אצל חלק מהאנשים, ומצבם מחמיר בגלל התגובה המוגזמת של הגוף כנגד הוירוס. "מכיוון שתרופות ממשפחת הסטרואידים מפחיתות את התגובה החיסונית של הגוף, ייתכן בכך הן מפחיתות את התמותה בחולים קשים", הוא אומר.

אז מה התוצאות האלה מלמדות אותנו? שייתכן שיש לנו תרופה שיכולה לעזור לחולים הקשים במחלה ולמנוע תמותה. מדובר כמובן במחקר ראשוני, אך ייתכן ושילוב של מספר תרופות יצליח להוריד את התמותה ממחלת ה-COVID-19.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *