אלעד לאור מסביר מה הקשר בין תרופה למלריה לבין וירוס הקורונה COVID-19

האם התרופה למלריה באמת עוזרת נגד נגיף הקורונה?

מאז הופעת וירוס הקורונה החדש – COVID 19 ניסו רופאים רבים וחברות תרופות רבות למצוא תרופות וחיסון למחלה. אחת התרופות הראשונות שנבדקו הייתה תרופה ישנה למלריה, ובתחילת המגיפה תרופה זו עוררה התרגשות רבה. מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), אישר את השימוש בתרופות נגד מלריה, כלורוקווין (Chloroquine) והידרוקסיכלורוקווין (Hydroxychloroquine) לטיפול במחלה הקורונה. הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ התייחס באחד מנאומיו לתרופות האלה, ועודד את השימוש בהם בתחילת המגיפה. אפילו ראש ממשלת ישראל ביבי נתניהו התאמץ והצליח לרכוש  2.4 מיליון כדורי כלורוקווין, וטונות של חומרי גלם לייצור עוד מהתרופה הזו. 

אז למה חשבו שתרופה זו יעילה גם נגד נגיף הקורונה החדש (Sars-cov-2)? ד"ר אלעד לאור מספר, כי "כלורוקווין היא תרופה שפותחה עוד בשנות ה-30 של המאה שעברה, ושימשה כטיפול נגד מלריה. עם זאת, מדובר בחומר רעיל ואם צורכים יותר מדי ממנו אפשר אפילו למות. מאוחר יותר פותחה התרופה הידרוקסיכלורוקווין, שיעילה באותה מידה אך פחות רעילה. התרופה משמשת כטיפול למחלות אחרות כמו מחלת הזאבת (לופוס) – מחלה אוטואימונית בה הגוף תוקף את עצמו".

חשוב לציין שהחומר כלורוקווין נמצא בעבר יעיל גם נגד מחלות נגיפיות, ובשנת 2005 פורסם מחקר שהראה, שכלורוקווין יעיל כנגד נגיף הקורונה שגרם למגיפת הסארס (SARS-CoV) ב-2003. בנוסף עדויות ראשונות מסין הראו שתרופה זו גורמת להטבה במצבם של חולים בנגיף הקורונה החדש. "בסופו של דבר ארגון הבריאות העולמי החל לבחון את התרופות כלורוקווין והידרוקסיכלורוקווין כטיפול אפשרי נגד הנגיף. לצערנו כל המחקרים שפורסמו עד כה קבעו כי לא כדאי להשתמש בתרופות למלריה – הן לא עמדו בכללי יסוד מדעיים או נבחנו רק בקבוצות קטנות של נבדקים בלבד. כל זה השתנה לאחרונה עם פרסום של מחקר תצפיתי חדש שבחן קבוצה גדולה יחסית של חולים שקיבלו את התרופה למלריה מול קבוצה של חולים שלא קיבלו את התרופה", אומר אלעד לאור. 

במאמר שפורסם לאחרונה בעיתון המדעי  הנחשב New England Journal of Medicine התפרסם לארונה מחקר אשר בדק האם התרופה למלריה הידרוקסיכלורוקווין אכן עוזרת למחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה – מחלת ה-COVID-19. המחקר בדק 1376 חולים בקורונה, כאשר קרוב למחצית מהם קיבלו את התרופה למלריה. יש לציין כי המטופלים אשר קיבלו את התרופה היו יותר חולים מאלה שלא קיבלו את התרופה, ולכן קיים סיכוי שנתון זה משפיע על תוצאות המחקר.

כאשר בדקו את מהלך המחלה, החוקרים ראו שלא היה קשר בין מתן התרופה למלריה לבין הצורך בהנשמה לחולים או במוות מהמחלה. "כלומר, לא היה ממש הבדל בתמותה או בצורך בהנשמה בין החולים שקיבלו את התרופה ובין החולים שלא קיבלו את התרופה. חשוב לציין כי מדובר במחקר תצפיתי בלבד, ועדיין יש צורך במחקרים יותר מבוססים עם מספר רב של חולים, אך כעת ניתן להסיק כי התרופה למלריה לא עוזרת באופן משמעותי למחלת הקורונה.

דבר נוסף שאנחנו כן יכולים להגיד, הוא שנראה כי התרופה גם אינה מזיקה לחולי קורונה אך מכיוון שהיא אינה עוזרת באופן משמעותי, אין סיבה לתת אותה לחולים. לכן, המסר המשמעותי ביותר שאנו יכולים לקחת ממחקר זה, הוא שקיים צורך במציאת תרופות אחרות למחלה הנגרמת בעקבות נגיף הקורונה, ועלינו לעשות מחקרים מבוססים לפני שאנחנו קופצים למסקנות מרחיקות לכת", מסכם ד"ר אלעד לאור.  

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *