אלעד לאור מסביר למה התרופה של דונלד טראמפ נכשלה במחקר הקורונה

לאחרונה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שב והביע תמיכה בשימוש בתרופה הידרוקסיכלורוקווין לטיפול בקורונה (COVID-19). טראמפ אמר בתדרוך בבית הלבן כי התרופה מועילה "בשלבים המוקדמים" של מחלת הקורונה. מנהל המזון והתרופות האמריקני ביטל בחודש שעבר אישור-חירום לשימוש בתרופה זו נגד קורונה, אחרי שכמה מחקרים הראו כי היא איננה יעילה לטיפול בחולים שנדבקו בנגיף.

אלעד לאור מסביר בשורות הבאות, כי במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי הנחשב New England Journal of Medicine) NEJM), תואר מחקר שבוצע בחולי קורונה, אשר קיבלו את התרופה למלריה – Hydroxychloroquine וגם את האנטיביוטיקה azithromycin (אזניל). "מחקר זה מצטרף לרשימה של מחקרים שבוצעו על התרופה, שאותה מקדם הנשיא דונלד טראמפ ולפי חלק מהדיווחים לוקח אותה בעצמו", הוא מסביר. 

"מדובר במחקר קטן יחסית שכלל 504 חולים מאומתים של קורונה (COVID-19). מדובר בחולים קלים ובינוניים יחסית – כאלה שלא היו זקוקים לחמצן, או כאלה שהיו זקוקים לתמיכת חמצן של עד 4 ליטר לדקה. החולים חולקו ל-3 קבוצות – כאלה שלא קיבלו אף אחת מהתרופות, כאלה שקיבלו רק הדירוקסיכלורקווין וכאלה שקיבלו את שתי התרופות ביחד", מציג ד"ר לאור. 

מה היו המסקנות? 

לאחר שנסתיים המחקר התברר כי לא היה הבדל בין הקבוצות, ולמעשה מתן התרופה הידרוקסיכלורקווין לבד או בשילוב עם אזניל, לא הראתה שיפור בחולים אלה. כלומר לפי מחקר זה, ניתן להסיק כי בחולים קלים עד בינוניים מתן הידרוקסיכלורקווין לבד או בשילוב עם אזניל – לא שיפרה את זמן המחלה או התסמינים.

אלעד לאור אומר ש"לא היה הבדל בין מספר המאושפזים בין הקבוצות, לא היה הבדל מבחינת החולים שנזקקו להנשמה, ולא היה הבדל מבחינת התמותה בין הקבוצות. כמובן שבחולים שקיבלו את התרופות, היו מספר רב יותר של תופעות לוואי שנגרמו מהתרופות הנ"ל".

האם זה אומר בוודאות שהתרופות הנ"ל לא יעילות? מדובר במחקר קטן יחסית עם קבוצות קטנות. ייתכן שאם היינו עושים מחקר גדול יותר, היינו רואים מגמה חיובית לטובת השימוש בתרופות הנ"ל, אך זה ברור שכרגע אין שום עדות ליעילותן של התרופות, ולכן אין סיבה להשתמש בהן. "ככל שעובר הזמן אנו יודעים יותר ויותר כיצד לטפל בוירוס הקורונה, ואפילו אם מחקר נכשל – זה מגדיל את הידע שלנו על הטיפול האפשרי בוירוס", חותם ד"ר אלעד לאור. 

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *