אלעד לאור מסביר: כך תבחרו את מסכת הפנים הטובה ביותר

לאחרונה משרד הבריאות הוציא הנחייה שיש לחבוש מסכה במרחב הציבורי כאמצעי להגנה מפני הדבקה אפשרית בקורונה (COVID-19). למעשה, אין שום מחקר אשר מראה את הוודאות כי המסכה מגנה עלינו מפני הדבקה אפשרית בקורונה. אז למה ארגונים שונים ברחבי העולם, כמו גם משרד הבריאות הישראלי כן ממליצים על מסכה? ד"ר אלעד לאור מסביר ש"קיימות עדויות המלמדות אותנו, כי חבישת מסיכה אכן יכולה להקטין את שיעור ההפצה וההדבקה בנגיף".

אנו יודעים שחלק מן האנשים אשר נדבקים בוירוס הקורונה, הם אנשים ללא תסמינים בכלל (קרויים אסימפטומטיים), וכן אנשים יכולים להפיץ את הוירוס עוד לפני שהם מפתחים תסמינים. אנו יודעים שווירוס הקורונה (SARSCoV2ׂ) מדביק אנשים בהדבקה טיפתית. כלומר, אנשים חולים שמשתעלים או מתעטשים, יכולים להדביק את הסובבים אותנו. "גם אנשים ללא תסמינים מסוגלים להדביק אחרים. לאור זאת חבישת מסכה מקטינה את כמות ההפרשות שאדם מפריש לסביבתו, ובכך מקטינה את היכולת שלו להדביק אחרים. עדיין מומלץ להישאר במרחק של 2 מטרים מאותו אדם, ולהקפיד על שטיפת ידיים – כל זאת על מנת לצמצם את האפשרות של חשיפה והידבקות בווירוס. בנוסף, חבישת מסכה גם מקטינה את כמות ההפרשות אשר יכולות לחדור לתוך מערכת הנשימה שלנו, ובכך לצמצם את הסיכוי להדבקה", מוסיף ד"ר לאור. 

מהי הבעיה?

קיימת בעיה בחבישת מסיכה – היא יכולה להעניק תחושת ביטחון מזויפת, ויכולה לגרום לאנשים לחשוב שהם מוגנים מהדבקה. המסכות אינן חסינות, ועדיין ניתן להידבק בוירוס כאשר עוטים אותן. לכן, גם כאשר אנחנו שמים מסכה יש להמשיך להקפיד על ריחוק חברתי, שטיפת ידיים במים וסבון, והימנעות ממגע בפנים ככל האפשר. חשוב לזכור שרוב המסיכות הנמצאות בשוק, הינן חד פעמיות ומספיקות לשימוש בודד של כשעתיים שלוש בלבד, או עד הופעת לחות על פני המסכה. 

חשוב גם  להקפיד על שימוש נכון במסכה:

  1. יש לשטוף את הידיים לפני המגע במסכה.
  2. יש לעטות את המסכה עם הצד הצבעוני כלפיי חוץ.
  3. יש לשים את המסכה גם על האף וגם על הפה ולהדק היטב. יש להצמיד את הגשר המתכתי אם קיים במסכה לאף. 
  4. יש להסיר את המסיכה עם מינימום מגע בחלק הקדמי.
  5. יש לשטוף ידיים לאחר הסרת המסכה.

אילו סוגי מסכות קיימות בשוק?

  1. מסכות כירורגיות (נקראת גם מסכת מנתחים) – מסכה חד פעמית. מדובר במסכה שלובשים בחדר ניתוח, ומדובר כמובן במסכה חד פעמית. מדובר במסכה קלה אשר תפקידה להקטין את כמות הטיפות היוצאות מהפה לסביבה. הן מעניקות גם הגנה מסוימת בפני טיפות ורסס של הפרשות מאנשים אחרים. מוכרות בשל צבען הכחול-טורקיז-ירוק.

  2. מסכה הנקראת נשמית (Respirator) – יש מספר דגמים שונים של מסכות אלה. התקן האמריקאי נקרא N95, ופירושו שהוא מונע מ-95% מהחלקיקים לחדור את המסכה. התקן האירופאי הוא FFP2/3, ואילו התקן הסיני נקרא KN95. מסכות אלא יעילות יותר בהגנה, אך הן מיועדות יותר לצוותים רפואיים הנמצאים במגע יומיומי עם חולים ובסכנת הידבקות גבוהה יותר. קיימות מסכות כאלה עם שסתום, אך מכיוון שמדובר בשסתום חד כיווני, הוא מגן בפני הדבקה חיצונית. אם חולה קורונה חובש את המסכה, הוא יוכל להדביק אנשים אחרים. לכן, מסכות עם שסתום אינן מומלצות. הסוג הזה נאסר לשימוש על ידי משרד הבריאות, הן בבתי החולים והן בקרב הציבור הרחב.

  3. הסוג האחרון של מסכות הוא המסכות מבד אשר מכינים אותם בבית. לא ברור מה היעילות שלהן מן הסתם, וזה תלוי בחומר שממנו עשויה המסכה. באתר משרד הבריאות ישנן הנחיות מדויקות ביותר כיצד להכין את המסכה. האם המסכות האלה יעילות? לדעת ד"ר אלעד לאור, לא ניתן לדעת באופן מוחלט, אך ברור שהן יכולות להקטין את מידת ההדבקה וההפצה של הוירוס.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *