אושרה בדיקה שמסוגלת לזהות נגיף קורונה ב-5 דקות

כיום קיימת בדיקה אחת עיקרית המסוגלת לזהות האם אדם הוא חולה בנגיף הקורונה החדש (COVID-19) – מדובר בבדיקה הנקראת RT-PCR. לפי דוקטור אלעד לאור, "הבדיקה מתבצעת על ידי לקיחת דגימה מהאף ומהפה של האדם הנבדק על ידי מטוש. הדגימה נכנסת למכונה אשר משכפלת את החומר הגנטי של הוירוס שוב ושוב, וכך מגלים האם החומר הגנטי קיים בהפרשות של הנבדק. בדרך כלל התוצאות מתקבלות לאחר מספר שעות, אך עקב העומס במעבדות הזמן הזה יכול להתארך יותר". 

הבדיקה הזו מכילה בתוכה מספר בעיות. אחת הבעיות היא שאם הדגימה לא נלקחה כראוי אז הבדיקה תצא שלילית. "כיום מאמינים כי היעילות של הבדיקה היא סביב 70%. כלומר שלושה מתוך 10 מהאנשים יצאו שליליים בבדיקה למרות שהם נושאים את הנגיף ומדביקים את הסביבה. כרגע אין פיתרון לבעיה זו, עד שנוכל לפתח בדיקת דם שתוכל לזהות את הנוגדנים שנוצרים בגוף כנגד הנגיף", מסביר אלעד לאור. 

לטענתו, בעיה קריטית נוספת היא הזמן שלוקח לקבל תוצאה שלילית או חיובית. בדרך כלל זה לוקח מספר שעות אך לעיתים, זה יכול לקחת עד יומיים עקב העומס על המעבדות. דבר זה יכול ליצור עומס רב על מערכת הבריאות. השבוע מנהל התרופות האמריקאי (FDA) נתן אישור מהיר לבדיקה חדשה שלוקחת מספר דקות. מדובר בבדיקה אשר משתמשת באותן עקרונות שהבדיקה הקיימת משתמשת בה אך היא עושה זאת בזמן מהיר. 

הבדיקה של חברת אבוט

 הבדיקה של חברה זו מסוגלת לתת תוצאות חיוביות לקורונה בתוך חמש דקות ולהחזיר תוצאות שליליות בתוך 13 דקות. כלומר, אדם שמגיע למיון עם חשד לקורונה  – יהיה ניתן לדעת אם יש לו קורונה או לא בתוך מספר דקות כבר במקום, כלומר אין צורך לשלוח את הבדיקה למעבדה מרכזית ולחכות שעות לתוצאה. כך אנו מוזלים גם את עלויות השינוע של הבדיקות למעבדה. "יתרון נוסף הוא שהבדיקה מבוצעת על מכשיר קטן יחסי בגודל של טוסטר ובמשקל של 3 ק"ג. כלומר ניתן לשים את המכשיר בכל קופת חולים או בכל מרפאה כמעט, וכך אנחנו יכולים להגדיל את כמות הבדיקות בצורה משמעותית את היכולת שלנו לבדוק את כל האוכלוסיה", מוסיף דוקטור לאור. 

חשוב לשים לב  כי הבדיקה לא קיבלה אישור רשמי תחת הנוהל הרשמי של ה-FDA אלא קיבלה אישור לשימוש חירום שמשמעותו אישור לשימוש למטרה נקודתית, לפרק זמן מוגבל עד שמצב החירום יבוא על סיומו. אנחנו כמובן עדיין לא יודעים מה הרגישות של הבדיקה ומהי יעילותה האמיתית ולכן עלינו להיות זהירים באימוץ הבדיקה החדשה. 

 

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *